K1-katsastus esittää: Ehjän auton katsastus hintaan 301,50 euroa

K1-katsastajat repivät valmistetarran Volkkarista

”Katsastumies repi valmistetarran irti” – seuraavaksi gogolilainen tositarina autoilijan arjesta

Tapahtuipa Linnainmaan autokatsastuksessa Tampereella. VW Golfissa ei ollut vikaa. Paitsi yksi tuli. Katsastusmies puuhasteli hetken konehuoneen puolella ja tuli sitten valmistetarran riekale kädessään toteamaan, että tämä pitää uusia. Auto on hylätty.

Liimajäljet konehuoneeseen jääneessä tarranrepaleessa paljastavat mistä oli kysymys. Tarra oli hieman alareunastaan irronnut. Siinä näkyy likaa. Loppuosa on katsastusmiehen palvelualttiuden ansiota. Hän on tarrannut repsottavaan reunaan ja tempaissut aamuisella innolla puolet tarrasta irti. Ei kuitenkaan niin hyvin, etteikö valmistenumero erottuisi tarranrepaleesta vieläkin.

Joku toinen olisi voinut sanoa, että tuo vähän repsottaa. Ei tämä. Tämä repi sen pois. Katsastusmiehen valtuuksilla. Trafin mukaan katsastuspäätöksistä voi valittaa. Trafin antama päätös valituksesta on maksullinen.

Tarra on liimattu konehuoneeseen. Se näyttää jokseenkin vaatimattomalta paperinpalalta, mutta se on lakisääteinen, autolle elintärkeä osa. Ennen ne tehtiin pellistä ja niitattiin kiinni. Se oli ennen kvartaalitaloutta se. Nykyään siirtotyöläinen tai robotti noukkii pahvilaatikosta tarran ja lätkäisee sen puhtaaseen peltiin liukuhihnalla.

Euroopan Unionin päättäjiltä voisi kysyä, pitäisikö näin tärkeä auton tunnistetieto olla hieman laadukkaammin tehty. Ettei nyt ihan tarralla. Jos vaikka se peltinen kilpi niin kuin ennenkin. No, Angela Merkel vastaisi siihen, ettei se käy päinsä, semmoinen söisi autotehtaiden voittoja.

Soittokierros Laakkoselle. Ensin keskuksen jonoon, sitten yhdistettiin varaosiin, josta kerrottiin että soita huoltoon. Uusi jonotus, pimpelipompeli, sitten keskuksen kautta huoltoon. Uusi tarra maksaa 120 euroa, kerrottiin marmoritiskin takaa. 120 euroa? Kahden päivän palkan? Kyllä. Tarrat ovat kalliita. Varsinkin jos niissä lukee VW. Ja varsinkin jos ne ostaa suomalaiselta autojen maahantuojalta.

Ja sitten asennus. Tarrojahan ei nyt voi kuka tahansa asentaa. Se on ammattimiesten hommaa. On varattava aika huollosta tarran kiinnitystä varten. Onneksi se onnistuu ammattimieheltä tunnissa, joten se maksaa vain minimiveloituksen verran: 101,50 euroa.

Toimitusaika on 2-3 kuukautta. Kyllä. Tarrat ovat painavaa tavaraa ja liikkuvat hitaasti, ilmeisesti merikonteissa ja mahdollisesti vieläpä lotjilla vuorovetten ajamina. Vain 120 euron ulosmyyntihinta tarranpalasta aiheuttaa maahantuojalle säästöpaineita. Ei näin halpoja ja painavia osia voi lentorahtina tilata, tulee kustannuksia, eikä autotehtaalle ja maahantuojalle jääkään enää 148 euroa voittoa. Katsastusmiehen hylkäyksellä saa ajaa vain kuukauden. No ei hätää. Laakkonen kirjoittaa laskun, joka osoittaa, että tarra on tilattu ja tulossa. Se kelpaa katsastusmiehelle, tosin pienen selvityksen jälkeen, koska katsastusmies olisi halunnut Laakkoselta erillisen todistuksen. Lopulta pelkkä lasku kelpaa. Katsastusmiehen päähuoli ei ole tarra, vaan se, että Laakkoselta on ostettu uusi, joka toimitetaan sitten kun seuraava lasti Saksasta kelluu Suomen rantaan.

Uusintakatsastus, näyttö kympin. Esitetään katsastusmiehelle Laakkosen myöntämä lasku, joka osoittaa että kyllä tällä voi ajaa, vaikka tarra onkin rikkinäinen. Hyvä. Kelpaa.

Jos katsastuksessa on havaittu auton valmistajan kilvessä olevan väärät tiedot tai kilpi puuttuu kokonaan, on auto hylättävä katsastuksessa ja valmistajan kilven tiedot muutettava oikeellisiksi.

Niissä tapauksissa, joissa ajoneuvon valmistaja / valmistajan edustaja ei pysty toimittamaan uutta valmistajan kilpeä jälkitarkastusaikana, voidaan auto hyväksyä jälkitarkastuksessa esittämällä valmistajan / valmistajan edustajan todistus uusista valmistajan kilpitiedoista sekä tiedosta, että autoon on tilattu uusi kilpi. Autoon on vaihdettava valmistajan kilpi heti kun se on mahdollista.AKE:n tiedote 5/2003

Nyt ei ollut vääriä tietoja, eikä kilpi puuttunut. Vähän vain repsotti. Ei ole vääriä tietoja eikä kilpi puutu vielä sen jälkeenkään kun katsastusmies repi sen. Mutta tätä tarkempi tieto asiasta löytyy Trafin katsastusohjeista. Niiden mukaan valmistajan kilvessä ”epäselvät tiedot” ovat riittävä peruste auton hylkäykseen.

Ehjän auton katsastaminen ja tarpeellinen ”remontti” tuli siis maksamaan tämän verran:

  • Katsastus 70 euroa
  • Uusintakatsastus 10 euroa
  • Tarra 120 euroa
  • Tarran kiinnitys 101,50 euroa
  • Yhteensä: 301,50 euroa

Kohtuullista, eikö totta? Yhden tarran hinta.

Varjelkaa tarrojanne, ettei niitä kukaan revi. Sitä ei kuitenkaan saa suojata eikä peittää, sanovat paragraafit.

Oliko tämä artikkeli:

Oletko vaihtamassa autoasi?

Vaihtari.fi yhdistää autonvaihtajat suoraan. Saat uuden käytetyn ilman ylimääräisiä autoliikkeen kustannuksia. Aloita auton vaihto nyt

Kommentoi Facebook-tunnuksilla